vrijdag, juli 27, 2007

Bijna in Frankrijk. (2)

Ooit kreeg ik een kunstgebit.
Iets met slechte glazuur en heel bang voor de tandarts. Met dat kunstgebit ging het beter, maar nog niet goed genoeg en toen besloten de tandarts en ik dat er een implantaat moest komen. Mooie roestvrij stalen staafjes in mijn mond waar je mooi je plastic tanden op kan klikken. Een beetje pijn, paar maandjes genezen, en nergens meer last van.

Dat was twee jaar geleden.
En nu had ik, ineens, pijn.
Natuurlijk was mijn tandarts met vakantie en ik volgde de routeplanner naar de vervanger in het volgende dorp.
Waar zit de pijn, vroeg hij, en wilde een foto. Zo'n ronde foto, waar de hele rits oorbellen er voor uit moest. Die hele kleine ronde oorbelletjes die ik met moeite in al die gaatjes bovenin mijn oor had gepropt. Nu ja, ik had pijn, dus het moest maar.

Je hebt een onsteking, zie hij, en gaf me een tube hele smerige gel. Doe maar poetsen die implantaten, dan gaat alles over. Drie dagen later leek het enkel erger geworden en reed ik weer terug. Tja, zei de tandarts, het lijkt inderdaad erger. Het IS ook erger, zei ik met een mond vol instrumenten. Morgen ga ik op vakantie, geef me iets, wat dan ook, dat dit over gaat.

Doe je gebit maar uit, zei de tandarts.
Uit?! Maar hoe moet ik dan eten?
Dan eet je toch vloeibaar, meldde hij en vond de zaak afgedaan. Ja, ho eens even.
Ik heb pijn. Pijn met hoofdletter P. En morgen ga ik op vakantie. Ik wil dat Dit Stopt! Na enig nadenken kreeg ik een doosje antibiotica mee. Maar vooral moest ik mijn gebit maar even een weekje uithouden, dat hielp vast.

De inval tandarts is maar een gewone tandarts. Niet eentje met veel verstand van implantaten. Maar ik probeerde het toch. En toen na tien uur de pijn niet minder werd deed ik mijn tanden maar weer in. Heerlijk, om zonder slissen te kunnen praten.

Ik ben begonnen met de penicilinekuur. Vijf dagen, heftig spul. Daar zouden alle bacteries wel van weg moeten gaan, rennend, vliegensvlug oprottend van daar in mijn mond. Ondertussen neem ik toch maar vier doosjes pijnstillers mee op vakantie.

Als je pijn in je kies hebt kan je hem laten trekken, of vullen, of laten wortelkanaalbehandelen. Ergens heb ik zo het idee dat het hebben van plastic tanden niet altijd een voordeel hoeft te zijn...

Geen opmerkingen: