maandag, mei 21, 2007

Tegenwoordige tijd.

Toen ik na zeven jaar mix van VWO en HAVO eindelijk examen deed was er ook al een LAKS.
Het deed toen weinig en was volgens ons, de die hard politiekelingen met onze bezettingen en milieuacties, meer laks dan actief. Tegenwoordig hebben ze er een heel eindexamenjournaal omheen gebouwd.

Ik wist om eerlijk te zijn niet eens dat de examens begonnen waren.
Ik ben gezegend met enkel vrienden van na de middelbare school (al zitten sommigen er niet eens zo heel ver na, maar dat terzijde) en de hele maand mei gaat totaal aan mij voorbij waar het testen en toetsen aangaat.
Maar manlief was naar studie en ik wilde hersenloos tv kijken tijdens het eten, daar ik normaal nooit op de bank zit. En zapte langs het eindexamenjournaal op drie.

Er was een special.
Elke dag een ander interview met een studentscholier die het moeilijker heeft dan anderen. Dit keer was het D., die examen Vmbo deed, vijftien jaar oud. Met zoontje, twee maanden oud, geboren toen D. nog veertien was.

Ik weet dat het gebeurd.
Vorig jaar nog werd een zus van een kennis op dertienjarige leeftijd zwanger.
Het was de eerste keer en dan had je toch geen condoom nodig...
Maar de vanzelfsprekendheid waarmee het in beeld werd gebracht schokte me toch wat.
De trotse moeder, de jubelende oma, de oom van negen jaar oud.
Hoe het 'allemaal wel ging', het examen met een zoontje thuis.
En 'helemaal geen probleem' was.

Begrijp me niet verkeerd, als Lyka op zo'n belachelijk jonge leeftijd een kind zou krijgen zou ik alles op alles zetten om dat kind te verzorgen en op te vangen. Ik zou zielsveel van het kind houden en ervoor zorgen dat zij nog alle studies kan doen die ze doen wil.

Maar ik zou het zeker niet als 'normaal' beschouwen.
Of als 'geen probleem' zien.
Veertienjarigen met een baby zijn in mijn visie verre van normaal.
Als je veertien bent moet je met je vriendinnen op stap, naar jongens kijken, met makeup experimenteren. Als je vijftien bent drink je je eerste drank, ook al mag het nog niet en zeur je bij je ouders om uitgaan omdat 'iedereen' dat al doet.

Ben ik ouderwets?
Ben ik hypocriet misschien zelfs, omdat ik zelf op mijn achttiende zwanger werd van Lyka, op mijn negentiende beviel en zelf nog aan het HBO studeerde?
En praat ik dat weg met redenaties dat wij een huis hadden, samen waren, dat papa P. een baan had en wij een kind wat te beiden hadden?
Is achttien zoveel ouder dan veertien?

Ja.
Ik vind van wel.
Dan maar hypocriet en ouderwets.

Geen opmerkingen: