maandag, december 11, 2006

Kerstgeest.

In het kader van zowel mijn medewerkerschap van de landelijke Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa en omdat lotgenoten contact nu eenmaal prettig is ook al ligt je eigen verhaal toch net iets anders, vertoef ik zo af en toe op het een of andere forum van bovengenoemde vereniging.

En liep daar tegen het volgende stukje aan.

Kerstkaartjes

Ieder jaar, rond deze tijd, denk ik terug aan mijn opnameperiode op de gesloten afdeling. Dat was in 1999. Zoveel verdriet en haat had ik op dat moment voor mijzelf. Maar op een gegeven moment kreeg ik van een wildvreemd persoon een kerstkaartje, Ada heette ze. Het was een vreselijk oudbollig kaartje, je weet wel zo eentje met hertjes in de sneeuw enzo. Daarin stond het volgende:

Beste Linda, ik weet dat jij nu niet de vreugde voelt die velen op dit moment voelen. Maar geloof mij, die tijden zullen er voor jou wel weer komen. Hoop is juist heel erg dichtbij kerst en oud en nieuw! Hoop doet wonderen, Linda! Denk er over na! Groetjes, Ada.

Toen smeet ik die kaart neer in de hoek, ik had echt werkelijk waar geen enkel grijntje hoop meer over. Alles was teveel en hoop, hoe durf je over hoop te praten terwijl ik aan het overleven ben!! Terwijl eigenlijk hoop op een gegeven moment het enige werd waardoor ik verder ging. Door de diepe dalen van het verleden, door de onzekerheden en door de pijn. Telkens weer was dat ene kaartje van die ene onbekende in mijn achterhoofd. Ada had gelijk, hoop doet wonderen. Hoop zorgt ervoor dat ik ga vechten! Mooi gebaar van Ada, ik heb er enorm veel steun aan gehad. Door die paar woorden op een flutkaartje.

Toen bedacht ik mij eigenlijk dat het een enorm mooi gebaar zou zijn als we allemaal gewoon eens kaartjes zouden sturen naar personen die het ook heel moeilijk hebben, voor wie de hoop ver te zoeken is. Een klein kerstkaartje, er hoeven geen mooie woorden op, maar gewoon een klein gebaar doet al wonderen én doet hoop herleven. Wat zou er gebeuren als zo'n persoon meerdere kaartjes krijgt?
Daarom doe ik deze oproep. Deze oproep om mensen die even de hoop verloren zijn nieuwe hoop te geven.


Stiekem vind ik het zo'n geweldig idee dat ik wilde dat ik het bedacht had.

Geen opmerkingen: