donderdag, december 28, 2006

Irritant.

Ik heb een Harry Potter scheurkalender. Of liever, ik had, want hij is op een blaadje na op. Maar na drie jaar Lord of the Rings vond ik dat het tijd werd voor iets anders (en bovendien waren de LOTR kalenders niet meer te krijgen). Een Harry Potter kalender staat vol onnozele feitjes, waarvan ik de meeste op zich al weet, daar ik ieder boek al minstens vijf keer gelezen heb. Maar Lyka is gek op alle in te kleuren plaatjes en men moet toch iets op het toilet hangen.

Wat mij opviel in de kalender is dat er een heleboel kleine foutjes in zitten. Geen grote dingen, een spelfoutje in een spreuk, dat soort dingen. Tot ik bij dertig november kwam. Waar een 'kwistige kwisvraag' staat met de vraag wat het nummer is van Harry's kluis bij de tovenaarsbank Goudgrijp. Er staan drie nummers onder, in a-b-c volgorde, met onderaan een heel klein antwoord.
B.

B. is in deze 713.
Jammer alleen dat het nummer van Harry's kluis helemaal nergens wordt genoemd, in geen enkel boek. 713 wordt wel degelijk genoemd, maar dan als nummer van de kluis waar Hagrid een onbekend pakketje uit moet halen voor de enige tovenaar die Jeweetwel ooit vreesde, Perkamentus.
Omdat ik verder toch niets te doen had besloot ik de andere vijf boeken er ook maar op na te slaan. Na enig gespeur in de hoofdstukken die zich in de verste verte in de buurt van de tovenaarsbank afspelen wist ik het zeker, Harry's kluis heeft geen nummer. In ieder geval niet in de gedrukte boeken.

En omdat een vrije dag een vrije dag niet zou zijn als je hem niet vol zou plannen met nutteloze activiteiten besloot ik eens uit te zoeken waar ik Warner Bros. kon bereiken om ze dit te gaan vertellen.
Een beetje internationaal bedrijf als Warner Bros. heeft een eigen website in het Nederlands, een emailadres en een telefoonnummer. Toch?
Nou, nee dus.
Er is een Warner Bros. in Amsterdam, maar zonder email. Wel met telefoon, maar die is afgesloten. Er is wel email op de .nl website, maar enkel als men vragen heeft over het privicay beleid of een offerte wil aanvragen. Ik zou natuurlijk een brief kunnen sturen naar JK Rowling, maar ik betwijfel of die zit te wachten op een 'nitpicker' zoals ik met een fout in een onbenullig scheurkalendertje. En feitelijk gaat het nergens over. En is de kalender bovendien zo goed als afgelopen. Dus moesten we het maar gewoon vergeten, naast ons neerleggen, afdoen als triviale onzin en de maker van het ding een rustige dag gunnen.

Jammer dat ik nooit zo goed ben geweest in triviale zaken naast me neerleggen...

Geen opmerkingen: