woensdag, september 13, 2006

Standen.

We keken maar heel kort naar de televisie.
Eigenlijk was ik moe, en wilde ik naar bed. Omdat de TV daar aanleiding toe gaf -een NCIS flash in het een of andere reclameblok- vroeg ik mij hardop af hoe dat eigenlijk zat met rangen en standen daar bij de marine. Niet dat ik daar echt antwoord op wilde, meer als zo'n toevallig voorbijdrijvende gedachtengang die je voor thuiskomst alweer vergeten bent.

Vriendje begon te brainstormen, zoals het brein van vriendje dat zo goed kan. En ik werd even vlug bewust gemaakt van het verschil in rangen in Star Trek -want bootjes- en dat in Stargate SG1 -airforce-. Niet dat ik er echt iets mee deed, ik was moe, duikelde thuis mijn bed in en vergat het weer.

Vanmiddag stapte ik uitegrust achter de computer en begon aan het scheiden van de email van de spam. Tussen alle commissiemail was vriendje, met een mailtje over rangen.

Wikipedia, zo leerde ik, heeft ettelijke kilobytes aan info over het rangen systeem van Star Trek, gerangschikt per film en met plaatjes. Een kapitein is bij de luchtmacht heel iets anders dan bij de marine en de de Ensigns in Star Trek zijn hoger dan een crewman. (Dat laatste zou iedere echt Trekkie moeten weten als je de aflevering gezien hebt waarin Chief O'Brien zich zorgen maakt dat hij tegen de jonge Nog 'sir' moet gaan zeggen. Ik ben helemaal geen fan...)

Zo doe je nog eens wat met je middag.

Geen opmerkingen: